تولید قطعه موسیقی «بیشه ی شیرون» در حوزه هنری چهارمحال و بختیاری
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۲۱۲۴
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر بنی طالبی اظهار کرد: تک آهنگ «بیشه شیرون» با آهنگ سازی «حمید توفیقی» و خوانندگی «جلیل سلیمانی» از سوی واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تولید شد.
وی عنوان کرد: فرهنگ، آداب و رسوم ایل بزرگ بختیاری دارای مراسم و آیینهایی مفهومی و نمادین است که با توجه به کاربرد، معنا و مفهوم آنها، توسط مردان و زنان ایل بجا آورده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: «چوب بازی» و «سواربازی» از آئینهای مردمان ایل بختیاری است که توسط مردان ایل اجرا میشود.
بنی طالبی با بیان اینکه این آئین کاملاً مردانه و حماسی رزمی است، ادامه داد: آئین «چوب بازی» و «سواربازی» با قدمتی دیرینه و تاریخی، نمادی از جهاد و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و خاستگاه آن نیز در میدان نبرد و رزم بوده است.
وی گفت: این گونه مراسمها با نواختن ساز «کرنا» و «دهل» همراه است و ضرب آهنگ مخصوص به آن ملودی نیز ریتمی دو ضربی (۴/۲) است که دهل نواز آن را با توجه به ملودی به شکلی ظریف و ماهرانه اجرا میکند که یادآور حرکت و کوبش سم اسبها در میدان رزم است.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به قطعه «بیشه شیرون»، تصریح کرد: در این قطعه آهنگساز برای نشان دادن شجاعت، دلاوری و مجاهدتهای مردان بختیاری در طول سالیان گذشته به منظور بیان مفهوم و موضوع شعر برای مخاطبان، ملودی مورد نظر خود که از مقامهای بختیاری و ملودیهای دو ضربی است را انتخاب کرده است.
بنی طالبی افزود: در این اثر آهنگ ساز تلاش دارد با استفاده از مقامهای دهکردی و دیگر مقامهای موسیقیایی این دیار یادآوری کند.
وی عنوان کرد: شعر این اثر را «مهدی عالی» از شاعران و ترانه سراهای استان سروده و «کاوه معتمدیان»، «علیرضا دریایی»، «کریم قربانی»، «شهرام رکوعی»، «آزاد میرزاپور»، «علی میرکی»، «مرتضی صنایعی» و «مجید علیزاده» نوازندگان این قطعه موسیقی هستند.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: میکس و مستر این اثر را «سهیل توفیقی» انجام داده است و ناظر کیفی تولید این قطعه مرکز موسیقی حوزه هنری کشور بوده است.
بنی طالبی گفت: این اثر به سفارش واحد موسیقی حوزه هنری کشور برای آلبوم قاسم خوانی تولید شده و به زودی منتشر میشود.
گفتنی است، واحد موسیقی حوزه هنری استان در دهه ۹۰ بیش از ۱۰ آلبوم موسیقی تولید و ۵۰ کارگاه و اجرای زنده موسیقی را در نیز برگزار کرده است.
کد خبر 5352453منبع: مهر
کلیدواژه: مجید علیزاده آزاد میرزاپور کریم قربانی ایل بختیاری موسیقی محلی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری زلزله ویروس کرونا بوشهر زمین لرزه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه بارش برف واکسن کرونا اردبیل گرگان سانحه تصادف عکس استانها بارش باران بنی طالبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی